Personlig pleje til mænd

Mænd vil også have personlig pleje

Plejeprodukter som natcreme, skintonic og hårolie har førhen primært været forbeholdt kvinder, men noget tyder altså på, at også mændene er begyndt at efterspørge plejeprodukter i langt højere grad, end hvad der førhen har været tilfældet.

En undersøgelse fra Nielsen viser nemlig, at giganter om Dansk Supermarked, Matas og COOP har øget salget af plejeprodukter til mænd betydeligt over de seneste par år. Der kan være flere grunde til, at mændene er begyndt at bruge flere penge på personlig pleje.

Mænd hopper med på sundhedsbølgen

Over den seneste årrække har vi stiftet bekendtskab med sundhedsbølgen. Det er blevet en trend at gå i fitness, spise sundt og gå op i sig selv og sin sundhed.

Særligt de sociale medier har bidraget til sundhedskulturen, og der er ingen tvivl om, at muligheden for at følge med i hvad andre gør for sin sundhed, er med til at inspirere og motivere både mænd og kvinder.

Vi ser flere og flere eksempler på veganere, helsebutikker og sundere alternativer til de traditionelle hovedretter, og vi danskere sluger det råt. Vi bruger mere og mere tid på at passe på os selv både udvendigt og indvendigt.

Kvinder sætter pris på en mand, der er velplejet, og det er blevet mere forventeligt, at mænd lever op til de sundheds- og skønhedsidealer, der fastsættes og markedsføres på sociale medier.

Den velplejede mand er kommet for at blive

Den velplejede mand

Motion, sund kost og plejerutiner i form af natcreme er blevet en fast rutine for mange mænd. Skønhedsklinikker og hudplejevirksomheder har ikke længere kun kvindelige kunder. Mænd er nemlig også begyndt at henvende sig, og det er ikke blot en type mand.

Førhen har mænd med meget maskuline professioner ikke umiddelbart været målgruppen for hudplejeklinikker eller for virksomheder, der producerer forskellige former for hudpleje. Dog oplever hudplejeklinikker i langt højere grad, at også for eksempel håndværkere bliver faste kunder.

Producenterne har også bidraget til denne tendens, idet der er kommet langt flere hudplejeprodukter, der henvender sig til mænd. På den måde imødekommes sundhedskulturen at producenterne, der gør det muligt for mændene at hoppe med på bølgen.

Singler går op i deres udseende

På trods af, at mænd er hoppet med på wellness-bølgen, som ellers hidtil har været forbeholdt kvinderne, er dog ikke ensbetydende med, at der ikke stadig er forskel på kønnene, når det kommer til pleje.

Mange klinikker oplever nemlig, at det især er mænd, der ikke er i fast forhold, der besøger klinikkerne. Lige så snart mænd kommer i et forhold, får de tendens til at tage hudplejen mere afslappet. Kvinderne bliver derimod ikke mindre afslappet, når de er i et forhold, og sætter altså stadig krop- og skønhedspleje højt på prioriteringslisten.