Miljøbevidsthed er stadig oppe i tiden, og det ser ikke ud til, at denne tendens vil forsvinde foreløbig. I takt med at flere og flere mennesker bliver miljøbevidste, bliver der også et større og større publikum at markedsføre sig med et grønt budskab overfor.
Det er ikke kun virksomheder, der har direkte med detailhandlens forbrugere at gøre, der kan drage fordel af dette.
For mange virksomheder bliver en helhedstænkning også mere udbredt. Det betyder, at man som leverandør til en virksomhed kan komme ud for at blive valgt fra, hvis man ikke kan fortsætte det grønne hensyn, som kunden vil have.
På den måde kan detailbranchens ønske om at servicere de kunder, der tænker miljøbevidst, også komme til at ramme B2B-virksomheder.
Hvis en detailforretning med rette skal kunne fastholde et fornuftigt image som miljøbevidst virksomhed, skal den også tænke på sine leverandører. Det kan komme til at række langt og bredt, hvis tænkningen bliver fulgt til dørs.
Derfor kan sådan noget som byggepladser komme til at skulle kæmpe på det parameter, der hedder miljøbevidsthed.
Ting som at få en håndværkercontainer på byggepladsen, så man kan spare brændstof på at køre på genbrugspladsen og at sortere byggeaffaldet kan blive et parameter. Det kan blive et parameter, at man har anskaffet sig biler, der kører langt på literen eller måske på strøm.
For langt de fleste virksomheder, er der mange knapper og håndtag, man kan trykke og dreje på for at få en mere grøn profil. Det handler bare om at få øje på dem.
For de virksomheder, der har en fast produktion, giver det ekstragod mening at få optimeret virksomheden i forhold til miljøbevidsthed.
Kan man formå at sætte sig i en førende position inden for en bæredygtig eller miljøbevidst produktion af det, man leverer, får man et helt nyt parameter, man kan markedsføre sig på. Og man giver samtidig sine kunder noget, de kan bruge i deres egen markedsføring.
Pludselig bliver det et meget potent argument, når man skal sælge sine produkter til nye virksomheder.
Fordi pilen kun peger en vej, og det alt er i den grønne retning, pilen peger, er det spørgsmålet, om der egentlig er grund til at vente med at sætte gang i en grøn omstilling eller i det mindste en gennemgang af mulighederne for grønne tiltag.
Nogle tiltag giver sig selv, når man skal kaste sig ud i tiltag, der skal give en mere miljøbevidst profil. Det er logisk nok, at hvis man kan spare på forbruget af ressourcer som papir ved kun at udskrive det mest nødvendige, er det et sted at starte.
Fordi potentialet i mange virksomheder er så stort, lam der dog være en stor gevinst ved at henvende sig til eksperter på området.
Der findes både konsulenter, som på et overordnet plan kan gå ind og anbefale omstillinger i virksomheden og se de store linjer. Ofte kan et par øjne, som ikke har sin daglige gang inde i virksomheden, få øje på noget, som man ellers selv overser.
Ellers kan der, som i eksemplet med byggepladsen og containerne, også være specialister, som har sat sig ind i mulighederne for at blive mere miljøbevidste på specifikke områder.
Virksomheden, der lejer containere ud til byggepladsen, ved med al sandsynlighed noget om, hvordan man gør det effektivt, ligesom logistikvirksomheden, der fragter dine varer, nok ved noget om at transportere mere effektivt.
En positiv bivirkning ved at blive mere miljøbevidst er, at der ofte er besparelser forbundet ved at tænke mere i grønne baner.
Det kan både være i form af egentlige besparelser på eksempelvis brændstof eller materialer til produktionen, men det kan også være i sparede afgifter, som hvis man sorterer sit byggeaffald.
På den måde kan en mere miljøbevidst måde at drive virksomheden på ikke kun give øgede muligheder for at sælge sine produkter eller ydelser til andre, det kan også spare virksomheden penge – alt sammen noget, der er med til at stille virksomheden bedre.