Artiklen indeholder reklamelinks
Mange fristes til at tro, at markedsføring gennem direct mail kampagner er helt dødt hen. Sandheden er dog en anden. Direct mail lever stadig, og de virker, og kan være med til at fremme væksten i virksomheden, hvis du bruger dem korrekt.
Direct mail er en form for direct marketing, og fremtræder oftest som et brev eller et andet trykt medie, der sendes med posten til en nøje udvalgt målgruppe. Direct mails er meget effektive, blandt andet fordi de skiller sig ud fra andre former for markedsføring, Faktisk kan direct mail kampagner være mere effektive end nyhedsbreve, det viser en undersøgelse.
En undersøgelse fra 2018 viser, at 56 % af de adspurgte forbrugere mener, at trykt markedsføring er mere troværdigt end digital markedsføring.
Undersøgelsen viser samtidig, at 44 % besøger virksomhedens hjemmeside efter modtagelsen af en direct mail. Til sammenligning er antallet af forbrugere, der besøger en virksomheds hjemmeside efter at have modtaget en elektronisk direct mail, nærmere betegnet som et nyhedsbrev, 3 %.
Der er altså et klart flertal, der vælger at besøge virksomhedernes hjemmeside, efter de har modtaget et fysisk brev fra selvsamme virksomhed, end forbrugerne vil besøge hjemmesider tilhørende virksomheder, som de har modtaget et nyhedsbrev fra. Det betyder, at direct mails er langt mere effektive end nyhedsbreve.
Effektiviteten af direct mails skyldes mange forskellige faktorer. En væsentlig faktor er, at breve og fysisk post ofte ligger længere fremme på køkkenbordet hjemme hos forbrugerne end nyhedsbrevene får lov at ligge i den digitale indbakke. Det kræver kun et enkelt klik at slette en mail eller et nyhedsbrev, og fortryder man, kan man altid finde mailen frem fra den digitale papirkurv. Det er lidt sværere med et brev eller et magasin. Når først det er smidt ud, er det permanent. Dette kan være grunden til, at forbrugerne gemmer brevpost i længere tid.
En anden årsag til at direct mail er en effektiv markedsføringsform er, at direct mail kampagner skaber opmærksomhed og nysgerrighed hos modtageren. Dette kræver dog, at direct mailen som helhed er både relevant og kreativ.
Det grafiske udtryk skal gerne være kreativt og skabe blikfang, mens budskabet skal være personligt og relevant. Dog har direct mail allerede et forspring, der sikrer den en større succesrate end nyhedsbreve, da den lander i postkassen i stedet for en propfyldt indbakke, hvor den oftest ses som et irritationsmoment. I postkassen skaber den både nysgerrighed og interesse.
Idet direct mail er en særlig effektiv form for markedsføring, kan den være nyttig for virksomheder at bruge, da den dermed kan fremme væksten i virksomheden og skabe både flere kunder og øget omsætning.
Brugen af direct mail bør dog sjældent stå alene som virksomhedens eneste markedsføring. De digitale medier har rigtig mange muligheder for at nå ud til en bredere målgruppe i hele landet eller udlandet.
Virksomheder bør derfor indtænke den trykte markedsføring i den samlede markedsføringsstrategi og på den måde lave markedsføring på tværs af både digitale og trykte medier. Det vil forbedre succesraten og øge responsen på markedsføringen, hvis forskellige medier og kanaler tages i brug.