Når man skal vælge et navn til sin virksomhed, skal man tænke sig godt om. Det er trods alt den måde, forbrugerne kommer til at omtale virksomheden, og det er navnet, som på mange måder kommer til at definere virksomheden.
Man kan komme ud for en masse uheldige ting, hvis man ikke er forsigtig med navnet på sin virksomhed. Måske lyder noget godt inde i ens hoved, men når alle skal udtale det, lyder det helt anderledes.
En anden klassisk faldgrube er forkortelser. Hvis ens virksomheds navn er i flere ord, kan man jo forkorte det nogle gange for at gøre det lidt lettere at sige. Eksempelvis siger meget få Kentucky Fried Chicken, så godt som alle siger og skriver KFC.
Her har vi samlet 3 virksomheder, der har en bestemt grund til at vælge lige præcis det navn, de er endt med.
Danske Ecooking er det første navn, vi kigger på. Historien bag Ecooking er lidt speciel, og det er der, virksomheden har sit navn fra. Ecooking er nemlig en sammenblanding af ordene ’eco’ og ’cooking’ – altså øko og madlavning.
Historien bag Ecooking er, at Tina Søgaard en gang brugte sin erfaring fra branchen til at lave nogle hudplejeprodukter til sig selv. Hun syntes, hun havde brug for det, så med sin viden og erfaring i at udvikle hudplejeprodukter for andre, lavede hun noget til sig selv hjemme i sit køkken.
Alle ingredienserne var naturlige og økologiske, og det går igen i mange af produkterne i dag, og nogle af dem kan faktisk spises, hvis man har lyst til det.
Altså blev økologiske ingredienser og det faktum, at det blev kokkereret i et køkken til Ecooking. Således startede eventyret for et af de fremadstormende mærker inden for hudpleje.
Denne er der nok nogle, der kender. LEGO er en sammentrækning af ordene ’leg godt’, som simpelthen blev sat sammen til at hedde LEGO. LEGOs ophav er et med fokus på leg og kreativitet, som er grundessensen af LEGO.
LEGO er kendt for sine plastikklodser, men faktisk lavede LEGO i starten legetøj af træ. Det var først i 1949, at LEGO kastede sig over at lave de kendte byggeklodser.
Derfor er det også noget af et sammentræf, at lego på latin kan oversættes til ’jeg samler’, eller ’jeg sammensætter’, ligesom det også kan betyde ’jeg læser’.
De to første oversættelser er naturligvis pudsige i dag, men det var altså ikke i stifterens tanker, da LEGO blev dannet i første omgang.
Hvor de første to eksempler er sammentrækninger af andre ord, som har fået en ny betydning og er blevet til et navn, er det anderledes med Beauté Pacifique. Selvom navnet er fransk, er virksomheden faktisk dansk, men navnet stammer på sin vis fra USA.
Stifteren af virksomheden, Flemming K. Christensen, var nemlig i USA med sin anden virksomhed, da han faldt i snak med en tidligere chef for Lancôme på Hawaii, og hun havde et råd til ham, hvis han skulle sælge sine produkter i USA. Det ville han gerne.
Hun fortalte, at amerikanerne opfatter produkterne mere troværdigt, hvis de hedder noget europæisk.
Navnet faldt altså på det franske Beauté Pacifique, som amerikanerne nok godt kan gætte sig til en betydning af, men som de samtidig kan se er fransk.