Artiklen indeholder reklamelinks
De fleste virksomheder vil gerne markedsføre sig på en eller anden måde over for deres potentielle kunder for at blive mere synlig og for at få flere kundemener.
Rigtig mange virksomheder og organisationer gør især brug af direct marketing, der er markedsføring direkte til kunden. Ved direct marketing har virksomheden allerede anskaffet sig en form for information om den pågældende kunde – fx en adresse, en e-mail eller et telefonnummer, som virksomheden kan bruge til at tage direkte kontakt til den potentielle kunde. Derudover er der i direct marketing ofte en form for call-to-action, hvor modtageren opfordres til at foretage en handling.
Der findes mange typer af direct marketing, som eksempelvis SMS, e-mail, annoncering eller postadresseret kataloger. Nedenfor har vi beskrevet tre af de mest brugte og virkningsfulde direct marketing typer, som kan være rigtig nyttige for dig at bruge, hvis du gerne vil opnå større succes med din virksomhed og få flere kundemener.
Du kender garanteret til e-mail marketing, og du har formentlig selv udsendt nyhedsbreve på vegne af din virksomhed til potentielle kunder.
E-mail marketing er efterhånden en af de mest brugte direct marketing metoder. Det skyldes blandt andet, at den i høj grad er forenelig med den stigende digitalisering. I dag foregår næsten alt digitalt, og derfor er det da også nærliggende, at en af de bedste måder at få kontakt med potentielle kunder på, er gennem e-mail.
Samtidig er det også relativt nemt og billigt at designe, skrive og udsende nyhedsbreve og e-mails, hvis du har en basisforståelse af programmet, du arbejder i.
Men netop fordi alt i dag er digitaliseret, modtager de fleste af os også hundredvis af nyhedsbreve. Det betyder, at du kan nemt kan blive glemt og overset i mængden af nyhedsbreve fra alle dine konkurrenter. Det kræver derfor lidt kreativitet og værdi, hvis du skal gøre dig forhåbninger om, at din modtager rent faktisk åbner nyhedsbrevet eller ikke bare scroller ned i bunden og afmelder sig.
Du har sandsynligvis prøvet flere gange at blive ringet op af en sælger fra et firma, der gerne vil sælge dig noget. Telemarketing er netop, når en sælger ringer ud og kontakter enten eksisterende eller potentielle kunder med henblik på at lave et salg.
Telemarketing er en populær form for direct marketing, som rigtig mange – især større firmaer – gør brug af. Du har garanteret også oplevet, hvor svært det kan være at slippe af med sælgeren i telefonen igen, og netop derfor kan det være en fordel at benytte sig af telemarketing. Dygtige sælgere kan nemlig være meget påtrængende og svære at slippe af med, men også meget overbevisende, når de først har kontakt med den potentielle kunde.
Der kan derfor være mange fordele forbundet med at have en sælger ansat til at ringe ud til kunder, men der er også en ulempe og en stor risiko forbundet med det. En eller flere telefonsælgere betyder nemlig ekstra omkostninger for din virksomhed i form af løn, og samtidig er det lidt et sats om den sælger, du har valgt at ansætte, kan lave et salg.
Hvis du gerne vil nå ud til dine kunder på en lidt anderledes måde og samtidig skille dig lidt ud fra dine konkurrenter, kan du også benytte dig af brevpost. Traditionel post er nemlig en effektiv, men til tider overset, direct marketing metode. Det skyldes formentlig, at der er delte meninger om brevets effekt, da nogle vil mene, at brevet er gammeldags og hører fortiden til.
Det ændrer dog ikke på, at brevet stadigvæk og måske mere end tidlige er en effektiv direkte kanal til at komme i kontakt med modtageren på. Det kan desuden bruges både af større virksomheder og organisationer og af den lille købmand på hjørnet.
Med posten kan du blandt andet sende trykte kataloger, flyers, personlige breve, postkort eller breve med tilbud. Du kan også samle flere trykte materialer med en foliering og eksempelvis sende et magasin sammen med et personligt brev eller eventuelt vedlægge en lille gave til modtageren.
Der er mange muligheder med traditionel brevpost som direct marketing, og ofte bliver denne form for direct marketing modtaget med større påskønnelse end de to andre metoder, da det efterhånden er usædvanligt at modtage et brev med posten.
En ulempe ved traditionel brevpost er, at det kan være lidt mere omkostningsrigt end e-mail marketing. Samtidig skal du også være opmærksom på, at du ikke må sende breve eller andet uopfordret markedsføringsmateriale til personer eller virksomheder, der direkte har frabedt sig det.
Der er både fordele og ulemper ved alle tre direct marketing typer. Det kan derfor være en god idé at se på, hvilken metode netop din virksomhed vil få mest ud af.
Det er ikke alle virksomheder, der vil få lige meget ud af digital markedsføring, og derfor kan brevpost være en god mulighed. Omvendt, kan det være en fordel at bruge e-mail marketing, hvis din virksomheds budget ikke er så stort.
Du kan selvfølgelig også vælge at bruge alle tre direct marketing metoder eller benytte dem lidt på kryds og tværs i perioder – det er helt op til dig og din virksomheds behov og budget.