Der er ingen tvivl om, at e-magasinet har fået godt fat i både nye kundegrupper og dem, der plejede at læse den fysiske magasinpost. Mange af magasinlæserne har nemlig lært at bruge deres iPad eller telefon til at læse magasiner på – og så kan man jo få smarte abonnementer, der gør det muligt at læse flere forskellige magasiner digitalt.
E-magasiner bliver aldrig krøllede, bliver ikke væk og man kan zoome ind, så man bedre kan se billeder og tekst, hvis man har brug for det. Der er, med andre ord, mange fordele ved e-magasinet – fordele, der giver det fysiske magasin baghjul.
Selvom der er en lang række klare fordele ved e-magasiner, er der også nogle klare fordele ved det fysiske magasin. Mange læsere kan nemlig ikke forlige sig med at læse deres nyheder og reportager på en elektronisk enhed såsom en tablet eller telefon.
Det handler ikke om, at de ikke forstår eller kan anvende teknologien, men simpelthen om, at det giver noget mere at sidde med det fysiske magasin i hånden. Desuden er det også mindre udfordrende for øjnene at kigge på tekst skrevet sort på hvidt i et fysisk magasin, end det er at læse på en skærm.
Desuden giver rigtig, gammeldags magasinpost muligheden for at lave indstik med reklamegenstande såsom foldere og små prøvepakker. Det efterlader det digitale magasin ikke rum til, og det er en afgørende forskel mellem de to formater.
Ser man på læsertallene i Kantar Gallup undersøgelse af, hvor mange læsere de enkelte aviser, dagblade og ugeblade har, vil man da også se, at de faktisk ser ganske okay ud, idet de holder det samme niveau som i 2015.
Selvom der er mange fordele ved det gode, gammeldags magasin, er der altså endnu flere fordele, der i høj grad relaterer sig til vores øvrige forbrug af online medier. Det er nemlig fordele ved, at der eksempelvis kan være links i et e-magasin, der eksempelvis fører læserne videre til et produkt, der er reklameret for i en artikel.
Andre fordele er:
Disse fordele vejer tungt for e-magasiner, som overhaler det klassiske magasin på at være langt mere moderne og fyldt af gode muligheder for videreudvikling. I den sammenligning sakker fysiske aviser, ugeblade og magasiner desværre håbløst bagud.
At der stadig er økonomi i at levere klassisk journalistik trykt i fysiske medier, er der de trofaste læsere og et udmærket statstilskud at takke for. De sørger nemlig for at holde dampen oppe i maskinen. Desværre er læserne til mange af de trykte medier i den ældre generation, mens det er en lav procentdel af læserne, der er unge.
Det betyder, at der er en naturlig begrænsning på, hvor længe der bliver ved med at være læsere til de trykte medier. Om 30 år vil der næsten ikke være nogen tilbage af dem, der kunne finde på at have eksempelvis et avisabonnement.