Artiklen indeholder reklamelinks
Selvom et HR system er en fast omkostning for virksomheder, oplever langt de fleste virksomheder, at systemet i sidste ende styrker bundlinjen. Dette skyldes bl.a., at en del af de manuelle processer, der blev gennemført inden implementeringen af et HR system, kan automatiseres, og dermed frigive ressourcer til andre opgaver.
Når administrative, manuelle opgaver automatiseres, frigives der ressourcer i virksomheden blandt de medarbejdere, der udførte de manuelle processer. Den tid, de har brugt på de manuelle processer, kan i stedet bruges på andre opgaver, som er værdiskabende for virksomheden. Det kan eksempelvis være, at der bliver mere tid til at arbejde med medarbejderudvikling.
Danske Bank kom for en del år siden med sloganet ”Gør det du er bedst til – det gør vi”. Kort sagt handler det om at fokusere på sin kerneforretning, og dermed gøre det, man er bedst til. Det er et slogan, som alle virksomheder, bør følge, da de arbejdsopgaver, der ligger uden for virksomhedens og medarbejdernes kernekompetencer, typisk er noget mere tidskrævende og omkostningstungt.
Særligt nyopstartede og små virksomheder favner eksempelvis over alle opgaver, som skal varetages i virksomheden: regnskab og økonomi, markedsføring, it og teknik og meget mere. Alt dette skal håndteres ud over det, som er virksomhedens kerneområde og det, som virksomheden skal tjene penge på. Alle disse ekstra opgaver bliver hurtigt tidskrævende og tager fokus fra kernekompetencerne.
Ved at automatisere eller outsource nogle af de nødvendige opgaver, som ikke ligger inden for virksomhedens kernekompetencer, frigives der en masse tid, som kan bruges på at udvikle og vækste virksomheden i stedet. Her kan et HR system være en af løsningerne.
Der er mange fordele ved at implementere et HR system i en virksomhed. Først og fremmest samles al medarbejderdata ét sted, og det er derfor let og hurtigt at opdatere data, hvis medarbejderen eksempelvis har fået ny adresse eller telefonnummer.
Et HR system bygger typisk på en medarbejderdatabase, som giver et komplet overblik over medarbejderne. Nogle HR systemer er derudover integreret med andre systemer, fx lønsystem, så data altid er opdateret på tværs af de forskellige systemer.
Efter GDPR trådte i kraft i 2018, er der skærpede krav til, hvordan persondata lagres og håndteres. Her hjælper et HR system også, da de i dag overholder GDPR, og der er faste procedurer for, hvordan data i systemet skal håndteres.
Endeligt kan et HR system også automatisere en række forskellige processer, som det blev beskrevet øverst i denne artikel. Det kan både være for lederen, der skal indkalde til medarbejderudviklingssamtaler, HR-medarbejderen der skal sørge for, at alle medarbejdere får den nødvendige uddannelse og kurser, eller direktøren der i sit strategiske arbejder skal sikre, at alle arbejder mod samme mål. De vil alle kunne få gavn af et HR system til enten at skabe et overblik, eller til at sende automatiserede påmindelser og lignende.