Hvad betyder det egentlig, om man får serviceret sine printere af et eksternt bureau? Fylder printere egentlig så meget i hverdagen? Kan vi ikke selv klare servicen af vores printere?
Mange af disse spørgsmål flyver ofte gennem hovederne på virksomhedsledere og økonomichefer, når de bliver spurgt, om det ikke kunne være fedt med print service – altså, med andre ord, et eksternt bureau, der håndterer alt service på virksomhedens printere.
Lad os derfor kigge på de fordele, som virksomheden faktisk får med, når den outsourcer driften af dens printere.
Når du har en fast aftale om printservice med et eksternt bureau, er deres serviceteknikere kun et kald væk. I de tilfælde, hvor printeren ikke vil virke, går det meget hurtigere at tilkalde ens faste bureau, end at fumle med producentens mange forskellige numre og slå bureauer op på internettet.
I en del tilfælde kan man måske – hvis man roder lang tid nok med det – selv få fikset sin printer. Men det tager mange arbejdstimer fra nogen, der måske ikke er ansat til at skulle lave det, og hvis tid var bedre brugt et andet sted. Samlet set, selvom timeprisen hos bureauet sikkert er højere end for dine medarbejdere, så er det formindskede tidsforbrug ofte nok til, at prisen i sig selv faktisk er mere attraktiv.
I mange printdriftsaftaler indgår sådan noget som automatisk tælleraflæsning og toneropfyldning. Det er forskelligt fra bureau til bureau, hvad de kan tilbyde. For dem, der er Xerox autoriserede service partnere, gælder det i hvert fald som regel, at printservice inkluderer disse smarte og tidsbesparende ydelser.
Det er nemlig noget af det, der tager den sureste tid – når man i tide og utide skal aflæse tællertal, samt huske at bestille og udskifte tonere i sine printere. For den uerfarne kan det også være en jungle at købe den rigtige toner hjem – men det har et eksternt bureau helt sikkert fuldstændigt styr på.
Selvom det måske ikke er helt oplagt, så kan det faktisk have en positiv indvirkning på virksomhedens grønne profil, når man outsourcer sin printdrift til en ekstern leverandør. Det eksterne bureau kan ofte hjælpe virksomheden med at se besparelser, hvor printerne ikke arbejder effektivt. Og så fikser de printerne frem for at udskifte hele maskinen – det hjælper også på regnskabet.
Ens leverandør kan desuden være med til at sikre, at printerne arbejde på en kosteffektiv måde, så papirspild og spild af forbrugsstoffer til printeren mindskes, ligesom udskiftning af reservedele også gør printdriften mere økonomisk og mere grøn.
Alt i alt er der altså mange fordele at hente ved at outsource sin printservice til en ekstern leverandør. Afhængigt af hvilken leverandør, man vælger, er der forskellige fordel at hente. Den leverandør, man vælger, bør også vælges ud fra dennes kompetencer inden for den producent, som man har printeren fra. Har man for eksempel Xerox printere i virksomheden, kan man som regel få meget mere ud af printservicen, hvis ens leverandør er autoriseret fra producenten side – altså Xerox Authorized Service Provider i dette tilfælde.