Man tænker måske, at nogle af de store, multinationale virksomheder, der buldrer derudaf og er kendt vidt og bredt må have startet store. Sådan er det dog langt fra altid. Rigtig mange virksomheder – både de mindre, mellemstore og allerstørste – er starter derhjemme.
Om man kan sætte et bestemt punkt i hjemmet, hvor virksomheder er særligt effektive er nok svært at sige, og hjemmet er måske ikke så vigtigt.
Det der er vigtigt er den gode ide, den gode udførsel og den store drivkraft.
Måske er der mere af disse faktorer i hjemmet, for der er talrige eksempler på, at store virksomheder blev stifter og tog fart i stifternes hjem. Der findes selvfølgelig flere eksempler på kategorier og uden for de valgte kategorier, men herunder er 3 slags virksomheder, der startede hjemme.
Den absolutte klassiker når det kommer til virksomheder, der er startet derhjemme, er nogle af de amerikanske teknologigiganter.
Særligt Google og Apple kan nævnes i denne forbindelse, fordi begge firmaer på næsten legendarisk vis begyndte fra stifternes garager.
Det var ude i garagen, at Steve Jobs og Steve Wozniak lagde grundstenene til det imperium, der hedder Apple med deres første computer, og det var også i garagen, at Larry Page og Sergei Brin begyndte at arbejde på deres søgemaskine, Google, der skulle blive en så dominerende spiller på nettet.
Også giganter som Amazon og HP eller Hewlett-Packard startede i en garage, og tech-industrien har altså en stolt tradition med at arbejde og vokse ud fra netop denne den af huset.
Også i Danmark har flere virksomheder startet med en ide, der blev lavet derhjemme. Her har det dog ofte været produkter, man forbruger – altså i form af noget man bruger af, indtil der ikke er mere, og så skal man have noget nyt, ligesom cremer eller madvarer.
Danmark har en stolt tradition for at bruge råvarer af høj kvalitet, og det kan være medvirkende til, at denne type virksomheder har det godt i Danmark.
Et eksempel er Johan Bülows lakridsimperium, som begyndte i Johans Bülows mors køkken. Det var her, han kogte lakrids for første gang, og siden gik turen forbi en butik ved siden af sin mors i Svaneke, inden han måtte rykke produktionen til større lokaler omkring København, hvor virksomheden stadig holder til.
Også på skønheds- og plejeområdet har Danmarks hjem fostret virksomheder i vækst. Mærket Ecooking, som startede med 7 produkter og nu har en lang portefølje af cremer, serumer med mere, startede i stifterens eget køkken.
Tina Søgaard, som stifteren hedder, lavede også hudplejeprodukter, inden hun startede sin egen virksomhed.
Hun lavede først cremer og andre produkter til sig selv, men siden blev hendes kreationer efterspurgt af først venner og familie, men siden også kosmetologer og butikker. Det fik hende til at gå solo med en rigtig virksomhed, som altså tæller mange former for hudpleje i dag.
Det er ikke kun teknologi og ’consumables’ i mangel af bedre dansk ord, man kan lave derhjemme. Også større og umiddelbart mere krævende ting kan kreeres på sin egen hjemmematrikel.
Nogle af de største og mest kendte producenter af forskellige varer startede derhjemme – eksempelvis Mattel, som i dag er en af verdens største legetøjsproducenter. Faktisk startede virksomheden med at lave billedrammer og legetøj ud af det, de ikke kunne lave rammer af.
Også Harley Davidson begyndte i det små i et lille skur i baghaven hos en af stifterne, hvor det ikoniske mærke havde sin begyndelse, og bilmærket Lotus, der er næsten legendarisk inden for motorsport, begyndte også i en garage hos stifteren Anthony Chapman.