Artiklen indeholder reklamelinks
I virksomheder rundt om i landet bliver der brugt mange ressourcer på at markedsføre sig på et væld af forskellige platforme. Særligt i de større virksomheder, skal der holdes styr på mange kanaler, og her giver det god mening at tænke helhedsorienteret, så man udnytter potentialet mest muligt.
Tidligere lænede man sig mere mod, at marketing var meget opdelt i de forskellige kanaler og platforme, som man kunne bruge. Det der hørte til på Facebook, skulle køre på Facebook, hjemmesiden var sin egen ting, og nyhedsbrevene kørte separat.
Det førte til denne tankegang om ’siloer’, som ikke tillader det store samspil mellem de forskellige afdelinger, men det er man heldigvis gået væk fra. Ligesom forbrugsmønstrene har ændret sig, har marketingtankegangen også gjort det.
Den ændring kan give rigtig god mening for mange virksomheder, fordi det er sjældent, man oplever marketing isoleret. De færreste læser eksempelvis kun en mail (med interesse) og handler udelukkende ud fra det. Derfor skal man tænke mere helhedsorienteret i sin markedsføring.
Alt afhænger naturligvis af den virksomhed, man er, og hvordan man gerne vil sælge sine produkter eller ydelser – og selvfølgelig hvad man sælger. Når det kommer til kommunikation og markedsføring kan man dog sagtens genbruge noget af det, man laver, selvom det skal over på andre platforme.
Med et øje på sit produkt kan man sagtens skabe en synergi og en sammenhæng uden at blive et ekko af sig selv. Det er en risiko, man løber, fordi som modtager giver det ikke mening at følge din virksomhed på flere kanaler, hvis det er præcis det samme, man modtager alle steder.
En klassisk måde at opdele det på er at have indhold som grundsten på sin hjemmeside, og herfra kan det så deles på forskellige kanaler og platforme med forskelligt fokus. På den måde får man differentieret budskabet og modtagerens oplevelse, uden man opfinder den dybe tallerken hver gang.
Andre vil have mere gavn af eksempelvis at dække en konference man selv afholder forskelligt på de enkelte medier – de flotte, polerede billeder på Instagram, den hurtige opdatering på Twitter og det præcise recap af et oplæg på Facebook. Igen er det samme emne, det bliver bare serveret forskelligt.
Uden en strategi og koordinering af sine indsatser, kan man let komme til at bruge ressourcer, hvor man ikke får mest muligt ud af sin investering. Uden kendskab til Vichys taktik kan det undre, at Vichy eksempelvis bruger meget energi på at lave indhold til deres hjemmeside, når man ikke kan købe produkterne her.
Ønsker man at købe Vichy på nettet, bliver man sendt i retningen af en af de virksomheder, som forhandler Vichy online. Det er selvfølgelig fint for forhandlerne af Vichy, og der kan være årsager, som vi ikke kender til, men umiddelbart ligner det et spild af ressourcer.
Vichy har med deres VichyMag en række artikler af forskellig art, som er af høj kvalitet, men de bliver ikke delt andre steder. Det er et spild af muligheder for Vichy, som allerede har indhold af god kvalitet liggende, som altså ikke bliver brugt.