Anmeldelser er ikke kun til markedsføring – tag ved lære af din feedback

Anmeldelser som styring

Når man er erhvervsdrivende, bør man have øje for de anmeldelser af ens virksomhed, som kan dukke op forskellige steder. Facebook har anbefalinger, Google har Google My Business-profiler, og så er der alle de sites, som kun handler om at vurdere virksomheder.

Det mest velkendte eksempel herhjemme er nok Trustpilot, som er blevet en meget stor spiller på markedet inden for bedømmelse af sider, organisationer og virksomheder. Trustpilot er efterhånden også så store, at de ofte vil dukke op på side 1, når man laver en søgning på en virksomhed.

Derfor er rådet ofte at have styr på sine anmeldelser, fordi de dukker op forskellige steder, og folk kigger generelt efter anmeldelser. Har man mange dårlige anmeldelser, risikerer man at skubbe en masse kunder væk, som vælger de virksomheder, andre har haft gode oplevelser med.

Man kan dog også bruge anmeldelserne til noget andet – der er nemlig mulighed for at få god feedback på den måde, man driver sin virksomhed på.

Lyt til kunderne og spar en analyse

Vil man gerne undersøge, hvad kunder synes om ens forretning, kan man betale dyre analyseinstitutter og lignende for at lave store forkromede gennemgange af de ting, kunderne godt ville lave om, og hvad de godt kan lide. Man kan også kigge på den feedback, som man får foræret.

Et hurtigt dyk ind i Trustpilot viser eksempelvis Webapoteket, som var Danmarks første online apotek, der får brugbar feedback af sine kunder. Apoteket er vurderet øverst i sin kategori med knap 10.000 anmeldelser, så der er en del materiale at tage af.

Blandt andet står det klart, at levering og service står højt på kundernes ønskeseddel, fordi det ofte bliver fremhævet blandt både topkaraktererne og de resterende.

Noget af det, som online apoteket har slået sig op på er lige præcis også en hurtig ekspedering af ordrerne og at man altid kan få hjælp over telefonen af uddannet personale. Det stemmer ganske godt overens med den besked, de får på Trustpilot, så de kan sagtens være på rette vej.

Anmeldelserne er kommunikation

Svar dine kunder

En helt anden ting man bør overveje med disse anmeldelser på forskellige platforme er, om man bør svare de forskellige anmeldelser. Det kan være en rigtig god ide, fordi man kan komme kritik i møde på en konstruktiv måde, som andre kan se. Eksempelvis ved at sætte initiativer i gang, som kan rette op på en fejl.

Så kan en potentiel kunde se en klage fra en eksisterende kunde, men man kan også se, at der bliver gjort noget ved det. Som virksomhed bekymrer man sig om sine kunder, og man gør noget for, at de skal føle sig godt behandlet og velkomne hos den pågældende virksomhed.

Det er et meget stærkt signal at sende til potentielle kunder, at man tager sig godt af dem. Det at lytte til kunderne og skabe en samhørighed og en åben kommunikation kan være utrolig værdifuldt.

Der er altså mange gode grunde til at gøre noget ud af de anmeldelser, man får som virksomhed, især hvis man formår at udnytte mulighederne optimalt.