Genanvendelse

Genanvendelse kan blive en god forretning for din virksomhed

 

 

Det at være miljøbevidst kan kræve mere tid og flere ressourcer, men der kan også være penge at hente på at tilegne sig en mere miljøvenlig profil. En af de måder, man som virksomhed kan gøre noget for at højne sine miljøhensyn, er ved at fokusere på genanvendelse.

Alle virksomheder producerer affald, og alle virksomheder skal betale en affaldsafgift, som går til affaldssortering – den afgift kan man få nedslag i, hvis man er god til at sortere i sit affald.

Nogle virksomheder specialiserer sig i at håndtere affald med henblik på genanvendelse, hvis man ikke selv mener, man har ressourcerne i virksomheden. At entrere med en sådan virksomhed kan være et skridt på vejen mod at sikre sig lavere afgifter.

Genanvendelse kan give branding

Tiden er lige nu sådan, at der er stor fokus på klima, miljø og bæredygtighed, og det kan man som virksomhed bruge i markedsføringsøjemed. Kunder tænker over det grønne aspekt i virksomheder virke, og derfor kan genanvendelse og fokus på det bæredygtige give en konkurrencemæssig fordel.

Er miljørigtighed allerede en del af en virksomheds brand, er det et must at skaffe sig af med sit affald på behørig vis, og er det ikke allerede det, kunne det være en ide at starte.

For mange virksomheder ender god affaldssortering med ikke at kræve mere, end før virksomheden begyndte at sortere effektivt – det handler om at indkøre vaner og gøre det let for medarbejderne at finde de rigtige steder at smide noget ud.

Især på byggepladser og i forbindelse med renovation i en virksomheds bygninger er der potentiale for genanvendelse. Mange materialer forbundet med byggeri kan nemlig med fordel samles sammen og genanvendes, efter de egentlig er blevet til affald.

Moderne rekrutteringsmiddel

Som et led i indsatsen for at brande virksomheden mod potentielle kunder, kan en grøn profil være en gevinst, men en ofte overset faktor er, at det også kan bruges af virksomheden i indsatsen på at finde nye medarbejdere.

Yngre mennesker er ofte mere indstillet på at opføre sig klimarigtigt, og derfor vil der i stigende grad også være unge mennesker, der vælger arbejdsplads efter, hvilke virksomheder der passer til deres egen ideologiske ståsteder.

Det kan altså hjælpe virksomheden til at tiltrække medarbejdere, hvis virksomheden anlægger sig en grøn profil.

Især i byggebranchen kan dette blive aktuelt, da de fleste prognoser peger på, at der kommer til at mangle håndværkere inden for en kortere årrække. Med mangel på håndværkere vil der være kamp om dem, der er på arbejdsmarkedet, og her kan selv mindre fordele være vigtigt for at fortsætte væksten i virksomhederne.

Tjen penge på affald

Tjen penge på affald

Nogle typer affald er i så høj grad genanvendelige, at virksomheder kan tjene penge på at sortere affaldet og sælge de sorterede materialer til genanvendelse.

Det drejer sig om eksempelvis metal og plast, som kan genanvendes og få nyt liv. Det kræver langt mindre energi at producere eksempelvis produkter af genbrugsplast, end det gør med helt nyt. Derfor er der nogle virksomheder, der opkøber plastaffald.

Noget lignende gør sig gældende med jern og metal, og derfor er det værd at overveje, om det ikke kan betale sig for virksomheden at sortere sit affald og sælge de materialer, der er penge i.

Gør det til en vane inden lovgivningen gør det til et krav

Selvom det ikke er oppe at vende i øjeblikket, er der en risiko for, at lovgivningen omkring affald og affaldshåndtering vil blive strammet som en del af det kontinuerlige fokus på at gøre vores samfund mere bæredygtigt.

Der er allerede sat ind på en række områder med lovgivning, der indskærper fokus på klima og miljø, og derfor er det ikke utænkeligt, at det kommer. Derfor er der en fordel i at være på forkant med udviklingen.

At begynde på bedre vaner i forbindelse med håndtering af affald kan give din virksomhed et forspring, skulle der ske en lovmæssig stramning på området.