Derfor skal du fastholde dine eksisterende kunder

anmeldelser-fra-kunder

Rigtig mange virksomheder har øje for markedsføring til nye potentielle kunder, og gør et ihærdigt forsøg på at række ud til så mange nye kunder som muligt. Ofte bruger virksomheder tid og ressourcer på at nå ud til nye kunder og glemmer derfor, at de også skal lægge en indsats overfor eksisterende kunder, så de ikke løber over til konkurrenten.

Flere hundrede eller tusinde kroner bliver brugt månedligt på tilbud til nye kunder og markedsføring henvendt til nye, potentielle kunder, der kunne være interesseret i virksomhedens produkter eller ydelser. Men i stedet for at lægge fokus og bruge en masse tid og ressourcer på at række ud til nye kunder, bør du i højere grad fokusere på at fastholde dine eksisterende kunder. Der er nemlig ofte er et stort potentiale hos dem, der allerede er kunde hos dig.

Sværere at få nye og holde på eksisterende kunder

Kunder kan komme og gå, hvis ikke de bliver plejet ordentligt. Tidligere var det sådan, at de fleste virksomheder og forretninger havde en personlig kontakt eller relation til kunderne, og det betød, at kunderne var mere loyale.

I dag er det anderledes. De fleste virksomheder har meget lidt kontakt med deres kunder og de mange konkurrerende virksomheder, der er i stort set alle brancher, gør, at det både er sværere at fastholde eksisterende kunder og skaffe nye.

Det betyder derfor, at du skal lægge en større indsats for at tiltrække nye kunder og for at beholde dine eksisterende kunder.

Stort potentiale hos eksisterende kunder

Men i stedet for at lægge alle markedsføringskronerne på at markedsføre til nye kunder, bør du overveje at bruge flere ressourcer på at markedsføre til og pleje dine eksisterende kunder. Det kan nemlig bedre betale sig i længden.

Statistikker viser, at sandsynligheden for at lave mersalg til en eksisterende kunde er 60-70 %, mens sandsynligheden for at sælge til en ny, potentiel kunde er 5-20 %. Samtidig koster det fem gange så meget at tiltrække en ny kunde end at beholde en eksisterende.

Der er altså større potentiale i en eksisterende kunde, og så er det også billigere for din virksomhed at fastholde dine eksisterende kunder end at forsøge at tiltrække nye. Det kan altså godt betale sig at lægge en ekstra indsats på at fastholde dine kunder og sørge for at pleje dem og give dem værdi – også selvom de har været kunder i mange år.

god-kundeservice

Plej dine eksisterende kunder

Der er mange måder, hvorpå du kan pleje dine eksisterende kunder for at fastholde dem. En af de vigtigste metoder til at få en god kunderelation og mere loyale kunder er gennem god kundeservice. En god kundeservice kan være altafgørende for, om dine kunder forbliver dine kunder.

En anden måde, hvorpå du kan fastholde dine kunder er ved at give tilbyde dem goder for deres kundeloyalitet. Forbrugere er ofte meget letpåvirkelige, og tilbud, rabatkoder og gratis ting kan derfor være med til at skabe mersalg hos dine eksisterende kunder.

De gratis goder kan også være i form af events, som dine kunder kan deltage gratis i, fordi de er kunde hos dig. Det kan endda også være magasiner, hvor du sender magasinpost hjem til dine kunder – eventuelt med et lille indstik i form af en rabatkupon – som kan skabe stor glæde hos dem.

Magasinpost er både en god måde at give værdi til dine kunder og brande din virksomhed på, da du i magasinet kan give dem værdifuld viden og interessant læsning, som de på den måde vil forbinde med dig.

Du kan også tilbyde dine kunder andre goder, som de kan nyde godt af. Større virksomheder, der har mange samarbejdspartnere tilbyder ofte rabat hos deres samarbejdspartnere, hvis man er kunde.

Der er mange måder at pleje sine eksisterende kunder på. Det behøver ikke at være en udgift, der vælter hele din virksomheds budget. Det vigtigste er, at du gør det, og at din virksomhed prioriterer de eksisterende kunder ligeså højt – hvis ikke mere – som de nye.