it support

Virksomheder bør have en procedure ved IT-nedbrud

 

 

For at væbne sig mod de mange digitale udfordringer og trusler fra IT-kriminelle, stilles der højere krav til IT-sikkerheden rundt omkring i virksomhederne. Desværre er der stadig mange, som ikke prioriterer dette punkt særlig højt, hvilket kan få fatale konsekvenser, hvis noget går galt. Der skal ikke meget til for at udarbejde en IT-sikkerhedspolitik, eller til at sikre den daglige IT-procedure, ved hjælp af få forbedringer og tiltag.

IT-sikkerhedspolitik

Ved at udarbejde klare retningslinjer for hvordan ledelse og medarbejdere skal forholde sig til digitale risici, gør det hele processen nemmere at håndtere. Når hver person ved, hvordan de skal agere, opstår der ikke panik eller tvivl i en kritisk situation. Samtidig signalerer en IT-sikkerhedspolitik, at virksomheden har styr på sikkerheden og beskytter data og systemer mod uvedkommende. IT-sikkerhedspolitikken skal ikke kun indeholde retningslinjer for det tekniske, men ligeledes forholde sig til medarbejdernes adfærd og arbejdsgang. Politikken kan eksempelvis indeholde regler om, hvor ofte der skal tages backup af data, eller hvordan hver enkelt medarbejder, skal være opmærksom på sin færden online og undgå at klikke på ondsindede mails.

Hav sikkerheden i orden

Der er særligt fem sikkerhedsområder, som er forholdsvis nemme at komme i gang med og opretholde og at undgå brud på IT-sikkerheden:

Stærke adgangskoder – Brug unikke adgangskoder som består af minimum 12 tegn, tal og symboler. Kombiner også gerne store og små bogstaver som gør det sværere for hackere at knække adgangskoden.

Backup af data og systemer – Sørg for løbende backup af virksomhedens data og styresystemer, så I altid er sikret, hvis hackere skulle få adgang til jeres informationer. I visse tilfælde kan det være en fordel at foretage to backups, hvoraf den ene lagres offline, for at være bedre sikret mod hackere.

Antivirus og firewall – De fleste virksomheder har som minimum antivirus og firewall, som beskytter data og systemer mod hackerangreb. Et antivirusprogram analyserer al indgående trafik og skanner efter ødelæggende virus, som udgør en fare for computeren. En firewall forhindrer hackere i at få adgang til netværket ved at frasortere og blokere sortlistet data, som har til formål at gøre skade.

To-faktor godkendelse – Ved at anvende to-faktor godkendelse som login, højnes sikkerheden markant frem for kun at bruge en almindelig adgangskode til login. To-faktor godkendelse kan sammenlignes med NemID, hvor medarbejderen først indtaster sin personlige adgangskode, hvorefter der skal indtastes en kode via SMS, e-mail eller anden sikkerhedsnøgle.

Hold det hele opdateret – For at undgå brud på sikkerheden er det vigtigt at holde alle programmer og systemer opdateret. De fleste programmer kan indstilles til automatisk opdatering og viser en notifikation, når der er kommer nye opdateringer. Hvis ikke programmerne er indstillet til automatisk opdatering, bør hver enkelt medarbejder selv være ansvarlig for tjekke for opdateringer og gøre det manuelt.
it support

Få hjælp udefra

Flere virksomheder vælger at lave en fast aftale om IT support med et eksternt bureau. Det giver en vis tryghed, når ledelse og medarbejdere har mulighed for at kontakte kompetente fagfolk, som kan guide og tage over under et IT-nedbrud. Udover at være behjælpelig i alvorlige situationer, kan medarbejderne nyde godt pc-relateret brugersupport. Hvis der opstår situationer, hvor en medarbejder har brug for hjælp, kan vedkommende ringe til IT-support og dermed minimere den spildte arbejdstid. Som oftest kan de fleste IT-problemstillinger løses via fjernstyring, men nogle virksomheder vælger at få en IT-supporter tilknyttet et vis antal timer på månedlig basis.