Straf for Google optimering kan knække din virksomhed

Straf for Google optimering kan knække din virksomhed

I de seneste par uger har Computerworld og Børsen kørt en række artikler om danske virksomheder, der i Googles søgemaskine er blevet ramt af straffe og fra den ene dag til den anden mistede værdifulde besøgende.

I det ene tilfælde var årsagen en konkurrent, der havde lavet en stor mængde ringe og irrelevante links, der forsagede en straf. I det andet tilfælde var det linkbuilding – en væsentlig del af Google optimering – for år tilbage, der var kilde til problemet.

Har du overvejet om det er en risiko for din virksomhed?

Panda og PenguinMister væsentligt kanal på et øjeblik

Ved du lige nu hvor dine kunder kommer fra?

Der er god chance for at den organiske trafik i Googles søgemaskine står for en god del af trafikken. Det er også din bedste trafik, for den koster dig ikke en krone i indkøb.

Men det er samtidigt en trafik-kolos, der står på lerfødder.

Bliver dit domæne fældet af en Google Penguin- eller Panda-update mister du på et øjeblik.

Om din virksomhed overlever dette afhænger af hvilke platforme, I ellers har aktiveret. Det kan være markedsføring ved hjælp af nyhedsbreve, de sociale medier eller Google AdWords – måske en kanal, der slet ikke er online, men kold kanvas i form af mødebooking.

For mange virksomheder er Google ikke nødvendigvis den eneste, men i hvert fald en af de største kanaler til nye kunder. Google har med en markedsandel på hele 95 % af de danske søgemaskinebrugere stor magt. Den magt føler du, hvis først Penguin eller Panda tager netop dit domæne i sigte, lader og skyder.

SEO eksperterFå tjekket din Google optimering af professionel

Du er heldigvis ikke prisgivet og nødsaget til blot at vente og se, om du bliver straffet.

Googles forskellige algoritmer har præcise scenarier in mente. Du bliver ikke straffet af Penguin, hvis ikke din side er proppet med tomme sider og døde links. Pingvinen går udenom dig, hvis din linkbuilding er relevant, varieret og er sket over en længere periode.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er i farezonen eller ej, anbefaler vi på BusinessNyhederne en gennemgang af din side af en professionel.

En ekspert i online markedsføring og søgemaskineoptimering kan gå din side igennem og se, hvilke risikoelementer, du lige nu har.

Det kan fx være en forkert teknisk opsætning af din side eller linkbuilding-arbejde, en tidligere SEO-leverandør har lavet år tilbage eller noget helt tredje.

Med rapporten fra den SEO-professionelle har du mulighed for at reagere og begrænse dine risikomomenter – inden en løbsk algoritme fra Google realiserer dine risici.

Overvej herudover hvilke kanaler, din virksomhed har lige nu – og hvilke, der kan aktiveres, hvis du fra i morgen af ikke har trafikken fra de organiske søgeresultater. At have sat kampagner op på Google AdWords der er klar til start samt aktivering af gamle kunder kan i kombination være det, der redder din virksomhed en algoritmisk straf til trods.