magasinpost

Skal virksomhedens magasinpost udfases eller genovervejes?

 

 

Flere og flere virksomheder, organisationer og foreninger vælger at sløjfe medlemsblade og magasiner til kunder og medlemmer til fordel for den digitale kommunikation og markedsføring. Baggrunden for denne beslutning ligger som oftest i økonomien. Kommunikationen og markedsføringen til kunder og medlemmer skal helst være så prisbillig som mulig, så man får mest mulig kommunikation og branding for pengene.

Men kommunikation på print giver helt andre muligheder end den digitale kommunikation, og derfor kan der være mange fordele ved at markedsføre og brande sin virksomhed gennem kommunikation på print. Hvis kommunikationen lykkes, kan magasinpost endda være priseffektiv, fordi den skaber en stærkere relation mellem afsender og modtager.

Print-kommunikation er en dyr post

Det er ikke nogen hemmelighed, at magasinpost og andre typer kommunikation på print ofte er dyrere end digital kommunikation. Det koster en del både at trykke, printe og distribuere print-kommunikation, hvorimod nyhedsbreve, e-mails og kommunikation via hjemmeside og sociale medier kan gøres næsten gratis.

Mange virksomheder, foreninger og organisationer vælger derfor at nedprioritere magasinpost og print-kommunikation til fordel for den digitale kommunikation. Det betyder i mange tilfælde at antallet af udgivelser bliver nedfaset, så der kun udsendes magasinpost få gange årligt, eller at magasinerne og medlemsbladene helt bliver sløjfet.

Fra et økonomisk perspektiv kan det da også give mening at nedfase antallet af udgivelser eller helt udfase brugen af magasiner og medlemsblade som kommunikationsform. Der er dog det andet aspekt, at magasinpost kan styrke virksomheden på bundlinjen, fordi det giver nogle andre muligheder end digital kommunikation.

Virksomheder og organisationer bør derfor tage de fordele og muligheder, som magasiner og medlemsblade kan give op til overvejelse, inden den endelige beslutning tages. Derudover bør virksomheden have en klar plan for, hvordan kommunikationen til kunder og medlemmer ellers skal foregå, hvis den printede kommunikation nedfases eller udfases.

print-kommunikation

Magasiner og medlemsblade styrker relationen

I en tid hvor så meget af den daglige kommunikation foregår digitalt, kan der være god grund til netop at gøre brug af og fastholde brugen af trykte magasiner og blade. Kommunikation på print giver nemlig en anden form for nærhed end digital kommunikation, og er desuden med til at styrke relationen mellem dig som afsender og dine kunder og medlemmer.

Når magasinet eller medlemsbladet lander i dine kunders eller medlemmers postkasse, fungerer det som en form for påmindelse om den relation, der er mellem dig som virksomhed eller forening og den enkelte kunde. Den relation er mere eller mindre gemt væk og glemt i meget af den digitale kommunikation, men er særlig vigtig, fordi det netop er denne relation, der er med til at fastholde dine kunder og medlemmer og sikre dig mere loyale kunder.

For at magasinet eller medlemsbladet fungerer efter hensigten, kræver det dog, at det møder læserens forventninger både i forhold til udseende, kvalitet og indhold. Magasinpost og print generelt skal helst være ekstraordinært og lækkert. Det skal være indbydende og give læseren lyst til at åbne det og læse i det. Samtidig skal magasinets indhold også give læseren værdi og være både relevant, tankevækkende og informerende.

Endelig er det vigtigt at sikre, at der er en rød tråd mellem din kommunikation på print og din digitale kommunikation. Sørg for at kommunikationen på begge kanaler understøtter hinanden, så der opstår en form for genkendelighed, og modtageren får mulighed for at få forskellige oplevelser, der er afhængig af kanalen.