Skab værdi med søgemaskineoptimering

Internettet er henover årene blevet danskernes foretrukne opslagsværk. Her finder vi nemlig de ydelser og produkter, vi mangler. Det er netop derfor, at det er vigtigt for virksomheder at være synlig på nettet. De skal være tilstede, der hvor potentielle kunder også er, så de nemt kan findes.

Søgemaskineoptimering handler helt grundlæggende om at skabe synlighed på nettet for virksomheder, og det er nødvendigt, hvis man vil opnå succes. Bliv klogere på hvad søgemaskineoptimering er, og hvordan det kan skabe merværdi for virksomheder i denne artikel.

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er forkortet SEO og kommer fra det engelske begreb Search Engine Optimization. Søgemaskiner som for eksempel Google kan ved hjælp af algoritmer frasortere de hjemmesider, der gør et bevidst forsøg på at snyde sig til tops i søgemaskinernes resultater. Ved hjælp af søgemaskinernes algoritmer er det altså kun de relevante sider, der bliver vist i søgeresultaterne.

Der findes et hav af metoder, som SEO-eksperter benytter sig af, når de skal forsøge at få en virksomhed længere op i søgemaskinernes søgeresultater. Det kræver de helt rette værktøjer, og den rigtige forståelse af søgemaskinernes sorteringsmetoder at gøre virksomheder synlige på nettet.

SEO er inddelt i to kategorier: On-page SEO og off-page SEO. Med andre ord er det både virksomhedens egen interne side og eksterne faktorer fra andre sider, der påvirker placeringen i søgeresultaterne.

Førhen kunne man opnå en høj placering i søgeresultaterne, hvis man købe massevis af links fra eksterne sider. I dag er den foretrukne søgemaskine Google dog blevet klogere, og straffer i stedet de sider, der har irrelevante links rettet mod dem. Fokus er nemlig et helt andet sted end indgående links i dag, da der fokuseres langt mere på selve brugeroplevelsen.

Godt indhold er altså blevet en vigtig del af virksomhedernes søgemaskineoptimering. Indholdet skal være grammatisk rigtigt, relevant og naturligt indeholde de søgeord man gerne vil findes på. God brugervenlighed kræver desuden, at siderne er mobilvenlige og har hurtig indlæsningstid. Vi bruger i høj grad vores smartphones til at navigere rundt på nettet, og mængden af tålmodighed er ikke meget.

Det gode indhold og brugervenligheden er en del af det såkaldte on-page SEO, men off-page SEO er mindst ligeså vigtigt. Her bruger man i høj grad det såkaldte linkbuilding som værktøj.

Linkbuilding handler om at skabe eksterne links fra andre relevante sider. Det skal være links, der kommer fra en side, som Google anser som værende relevant for virksomhedens side.

SEO-begreber der skaber værdi

  • Intern og ekstern linkbuilding
  • Godt indhold
  • Kvalitet
  • Content marketing
  • Mobilvenlighed
  • Metabeskrivelse
  • Off-page SEO
  • Søgeord
  • Indlæsningshastighed

Søgemaskineoptimering har et kæmpe potentiale for virksomheder, der gerne vil skabe vækst og succes. Konkurrencen er hård, og det er derfor vigtigt at alliere sig med eksperter inden for søgemaskineoptimering, hvis man vil opnå den helt rette merværdi.

For at søgemaskineoptimeringen skaber resultater, er det vigtigt at bruge de rette værktøjer, der er anerkendt i Googles øjne. Googles algoritmer ændrer sig desuden konstant, og derfor er det vigtigt at følge med i udviklingen og være opmærksom på eventuelle ændringer i søgemaskinernes regelsæt.