3,4 millioner danskere køber varer eller tjenester på internettet. Et tal der har været stødt stigende de seneste år. Flere digitale uddannelser bliver sat ind med henblik på at dygtiggøre medarbejdere inden for online-delen samt at fremme digitaliseringen og forberede endnu flere virksomheder på den lynhurtige udvikling, som er i konstant forandring.
De fleste brancher er tilstede på nettet, hvilket giver brugerne muligheden for at købe alt lige fra dagligvarer og rejser til tøj og apotekervarer på et såkaldt online apotek. De fleste danskere bruger nettet fordi det er nemt, og kan gøres hvor som helst og når som helst – hvilket stemmer overens med det faktum, at langt de fleste online køb foretages via vores smartphone, som vi jo altid har med på farten.
Det har været kendt længe, at fysiske butikker i høj grad lider under danskernes hang til at handle på internettet. Argumenterne for og imod har været omdiskuteret over længere perioder, og lyder blandt andet på, at online butikker har åbent døgnet rundt, mens fysiske butikker bruger den gode service som hovedargument.
På trods af internettets rivende udvikling, har nogle forbrugere alligevel været med til at bevare fysiske butikker ved at købe deres varer der. Nu tyder noget dog på, at fysiske butikker får det endnu sværere i fremtiden.
Onlinegiganten Amazon gør nemlig inden længe sit indtog i Danmark, og det kan lægge yderligere pres på fysiske butikker. Selvom det ind til nu har været muligt for danske forbrugere at handle hos Amazon, så har det altså ikke være muligt at blive en del af Amazons populære kundeklub Amazon Prime.
I kundeklubben får forbrugerne unikke fordele, hvilket endnu engang presser fysiske butikker, der i forvejen har måtte tænke ud af boksen, når det kommer til nethandel. Amazon vil dog også være med til at skabe mere konkurrence på onlinemarkedet, og tvinger webshops til at blive langt mere konkurrencedygtige i fremtiden.
Mange har førhen fravalgt nethandel grundet tvivl om sikkerheden. Vi er konstant udsat for cyberangreb og cybertruslen hænger over Danmark som en tung sort sky. Disse problemstillinger har dog skabt yderligere fokus på hvordan e-handelsbutikker håndtere deres processer, hvilket blandt andet har endt ud med det omdiskuterede GDPR, som trådte i kraft i maj 2018.
Denne nye persondataforordning har altså til formål at konkretisere og stramme regelsættet om håndteringen af persondata, hvilket er til mange forbrugeres fordel.
Internettet giver både virksomheder og private forbrugere et hav af muligheder, som er med til at gøre tilværelsen nemmere. Danskerne benytter sig i høj grad af disse muligheder, og får dagligvarer leveret til døren, receptpligtig medicin gennem et online apotek frem for et fysisk samt rejser bestilt direkte fra smartphonen.