Norddjurs kan stå foran stigninger i boligpriserne

Boligpris stigning

Udviklingen i boligpriserne i Danmark har generelt været positiv de senere år, noget som mange ser som et udtryk for, at økonomien herhjemme som helhed ser fornuftig ud. En forbedret økonomi kan betyde flere boligsalg og boligkøb, og det fordrer jo spørgsmålet, hvor man skal købe bolig.

Hvis man leder efter en bolig, der kommer til at stige i værdi, kan man spejde efter de områder, hvor der er gang i de store transportprojekter.

Og hvis man lægger meget vægt på investerings- og værdidelen af boligkøbet, kan man kigge lidt længere ud i fremtiden.

Her kan et sted som Norddjurs Kommune og nogle af de større byer potentielt stå foran et hop i boligpriserne om nogle år, fordi der kommer nye transportmuligheder til området.

Letbanen åbner muligheder for mange

Grunden til, at Letbanen få ejendomsmæglere helt op til Auning i Norddjurs Kommune til at slikke sig om munden, er den vilje, der findes, i forhold til at få den integreret i transporten og få en god forbindelse til Aarhus.

Selvom Letbanen egentlig stopper i Hornslet, når den er bygget færdig, stopper forbindelsen nemlig ikke der. Norddjurs Kommune vil nemlig etablere en pendlerbus mellem Auning og Hornslet for at lette turen til Aarhus for pendlerne.

Lige nu tager turen fra Auning til Aarhus H cirka en time og 20 minutter, men med en pendlerbus til Hornslet, som vil tage cirka 20 minutter og letbanen som kan nå til Aarhus H på 30 minutter, kan man altså spare omkring en halv time hver vej fremover.

Prisstigninger er ikke unormalt

Letbanen

Det vil langt fra være en sjældenhed, hvis priserne skulle stige i forbindelse med større trafikprojekter. Derfor skal ejendomsmæglerne nok holde øje med disse. Prisstigningerne på boliger kan nemlig mærkes både i de små og store byer.

Boligsiden kunne nemlig eksempelvis skrive om prisstigninger i den mindre by Langeskov på Fyn, da der blev etableret en station i byen i 2015. Her kom en anden ejendomsmægler faktisk også ind på letbanen og dens betydning for Aarhus og området omkring byen.

Samme effekt har kunnet ses i København i forbindelse med etableringen og udbygningen af Metroen. Her har ejendomsmæglerne givet håndslag på 40 procent mere, efter Metroen blev bygget for de boliger, der ligger tæt på.

Stadig udfordringer med flytning fra land til by

Transportmuligheder til de større byer kan være et våben for de mindre befolkede byer og kommuner i forhold til at bremse den bevægelse, der sker, fra land til by. Eller måske snarere fra mindre byer til de større af slagsen.

Der er nemlig stadig mange steder i landet udfordringer med, at især unge mennesker flytter fra de mindre byer til de større for at studere. Det er i sig selv ikke nødvendigvis en dårlig ting, men når de bliver i de store byer, kan det blive en udfordring.

Det betyder nemlig, at der ikke er de samme kapaciteter og ressourcer at gøre med i de mindre byer og kommuner. Der er færre skatteindtægter, færre til at bemande butikkerne og til at lægge penge i butikkerne, så de kan overleve, og meget mere.

Derfor kan bedre transportmuligheder til de store byer være en måde at holde på folk i de mindre byer.