Søgemaskineoptimering er en kompleks ydelse at købe. Du ved ikke, hvad du køber, hvornår det virker, hvis det virker og værst af alt, så er det svært at sammenligne konsulenterne i branchen ud fra andet end timepris.
Men hvor lang tid tager det egentligt, før SEO begynder at virke?
Det forsøger vi at svare på her:
Du skal bredere rundt i dag før din SEO begynder at virke end før. Du skal:
Alle ovenstående punkter er med til at øge indgangsbarrieren for søgemaskineoptimering. Punkterne er kumulative. Det vil sige, at de alle sammen skal være opfyldt, før at du for alvor begynder at høste frugterne.
Du skal udføre meget arbejde, før at det begynder at vise sig i graferne på Google Analytics.
Du kan dog se en positiv effekt af dette også. Indgangsbarrieren er lige så høj for dine konkurrenter. De skal bruge lige så mange ressourcer som dig. Og jo højere indgangsbarriere, desto færre konkurrenter har du i sidste ende.
Når først alle ovenstående punkter er på plads, går arbejdet med den løbende linkbuilding i gang.
Linkbuilding handler i dag om ikke at skabe mange, men få relevante links til din side. Links i Googles søgemaskine fungerer ligesom henvisninger i en biblioteksbog. Det er anbefalinger. Du vil gerne anbefales af autoritære sider med mange besøgende (læsere). Men du vil ikke anbefales af bøger, offentligheden ikke vil kendes ved.
Linkbuilding er et svært emne at gå i gang med, fordi at du ikke kan ”læse dig til det”. Det kræver et netværk både af egne sider, men også af personer, du kender og som kan hjælpe dig med at lægge et link ind til din egen side. Derfor er det også almindeligt for små- og mellemstore virksomheder at købe sig til deres links.
Selvom du køber dig til linkbuilding, skal du dog være opmærksom på, hvilket produkt du køber. Du ønsker at købe få, men relevante links fra autoritære sider. Hvis du får tilbud fra to forskellige konsulenter, bør du ikke vælge den fra, der leverer færrest links – men vælge den til, der leverer de for din side mest relevante links.
10 dårlige bøger kan referere til din bog, men hvis én bestseller gør det, er effekten af henvisningerne meget større. Det gælder også i de algoritmer, der udgør Googles søgemaskine.