Det er almindeligt for både små- og mellemstore virksomheder at benytte sig af eksterne bureauer til deres markedsføring.
Bureauerne har kompetencer inden for såvel online som offline markedsføring.
Men som med så meget andet er det svært at evaluere noget, du ikke selv arbejder med. Det gælder for markedsføring, for programmering, for design og for meget andet.
Vi kommer her med et par retningslinjer for hvordan du evaluerer dit marketingbureau og sikrer en stærk ROI på virksomhedens måske vigtigste disciplin ud ad til.
Vigtigste parameter for din virksomhed er naturligvis ROI (Return on Investment).
Dit marketingbureau bør, især hvis det arbejder med digital markedsføring, kunne redegøre for hvor mange penge du har brugt og hvor mange penge du til gengæld har fået ind i kassen,
Det kan være svært at estimere den præcise værdi, men ved at give noget som leads – potentielle kunder – en fast værdi er det alligevel groft muligt at evaluere og forbedre indsatsen fra år til år.
Arbejder dit bureau med digital markedsføring bør du spørge ind til de forskellige discipliner, I har arbejdet med.
Mulige discipliner er blandt andre:
ROI’en kan sagtens være bedre på én kanal end andre. Men der er ingen grund til at lukke alle andre end den bedste ned. Så længe du betaler en mindre pris end hvad du vurderer at dit afkast er værd bør du fortsætte din investering for at vækste din virksomhed. Med en stor virksomhed kommer stordriftsfordelene; også når det gælder markedsføring.
Hvis du ikke er tilfreds med din performance dit marketingbureau har lagt for dagen i det sidste år bør du finde et nyt.
Her kan du gøre som virksomheder har fået for vane at gøre også med deres advokater – nemlig spille flere potentielle firmaer ud mod hinanden for at få den bedst mulige pris og service.
Vælg ikke ud fra pris som eneste parameter. Pris betyder meget, men du ønsker ikke at vælge det billige bureau alene fordi det er billigt.
Vælg i stedet ud fra det pitch bureauet giver til dig. Er det professionelt og tilpasset til din virksomheds behov og situation fortæller det alene noget om, hvilket forløb du kan regne med, hvis du vælger at indgå i et samarbejde.
Undgå også kontrakter længere end 1 år (12 måneder). 1 år er en god periode at evaluere i, da du som virksomhed har været igennem hele årets konjunktur. Det er almindeligt for især større bureauer at køre med et års binding af deres kunder. Årsagen til dette er, at de især i starten af samarbejdet dedikerer mange ressourcer i arbejdet og er nødt til at holde på deres kunder i et stykke tid for i sidste ende at tjene penge på dem.