Fysiske breve gør indtryk på de unge

 

 

unge-modtager-direct-mail

Digitale medier fylder i dag mere end nogensinde før. Særligt hos de unge, som er vokset op med de sociale medier, er den digitale verden et meget velkendt terræn. Mange virksomheder fristes derfor også til at tro, at online markedsføring er vejen frem for at nå ud til det unge kundesegment. Det er da også én af måderne at skabe engagement hos de unge på, men det er ikke den eneste.

Flere undersøgelser peger nemlig på, at det i høj grad er de unge og andre digitale målgrupper, som er modtagelige overfor fysisk kommunikation. Er din målgruppe digital, kan det derfor også være en idé at overveje at bruge trykt reklame som direct mail frem for udelukkende af bruge online markedsføring til at nå ud til målgruppen.

Virksomheder vælger digitale medier

De fleste virksomheder vælger oftest de digitale medier til både kommunikation og markedsføring til deres kunder. Særligt virksomheder, som har de unge som en del af deres målgruppe benytter i høj grad de digitale og sociale medier til at nå ud til denne målgruppe. Det skyldes højst sandsynligt, at de unge bruger meget af deres tid på de digitale og sociale platforme, og derfor virker det oplagt at bruge disse medier til at nå igennem til den unge målgruppe.

Men faktisk viser undersøgelser, at det fysiske brev har en god effekt på netop denne målgruppe. Det kan muligvis forklares med, at de fleste virksomheder vælger de digitale medier til at kommunikere og markedsføre til den digitale målgruppe på. De unge er med andre ord blevet vant til at modtage digitale nyhedsbreve og se annoncer på de sociale medier med diverse tilbud. Til gengæld er det sjældent at disse tilbud lander i deres postkasser.

Direct mail er derfor en effektiv markedsføringsform til den digitale målgruppe, fordi den er mere synlig og opsigtsvækkende, når den ligger i postkassen. De fleste modtager i dag sjældent brev med posten og derfor giver det en mere speciel følelse at modtage et brev med posten. Direct mails og andre trykte medier giver desuden et mere eksklusivt udtryk og er mindre flygtige sammenlignet med kommunikation på de digitale medier.

direct-mail-er-effektiv

Relevans og design spiller en rolle

Men selvom direct mail er en effektiv markedsførings- og kommunikationsform til den digitale målgruppe, skal man være opmærksom på, hvordan man bruger den. For at det fysiske brev skal have en effekt, skal det nemlig både være relevant og have et flot design, der tiltaler modtageren.

Designet er afgørende i forhold til, hvorvidt modtageren overhovedet gider at åbne brevet og sætte sig til at læse det. Til de unge er det derfor vigtigt, at direct mailen udformes med et ungt og moderne design, der virker opsigtsvækkende hos modtageren, og som giver modtageren lyst til at læse videre. Derudover skal budskabet også være relevant. En direct mail er en oplagt kommunikationsform til vigtig information, nye tilbud eller nye medlemsfordele, som er relevante for den unge modtager. Samtidig skal dette kommunikeres på en letforståelig måde, der passer til målgruppen.

Ifølge flere undersøgelser kan direct mail dermed have en rigtig god effekt på den digitale målgruppe og give gode resultater, hvis den ellers er udformet med udgangspunkt i modtagerne. Samtidig viser undersøgelser også, at man opnår den største gevinst ved at kombinere direct mail med den digitale kommunikation. Det kan derfor være værd at overveje denne strategi, hvis dine kunder hovedsageligt er de unge og den digitale målgruppe.