her er svaret paa succesfuld markedsfoering

Fragmenteret dansk marked for marketing-bureauer

Digital markedsføring som branche stiger med 15 % i Danmark år for år. Det er få brancher, der kan prale af den samme fremgang. De eksisterende bureauer kan derfor se frem til en 15 % større forretning år for år selv hvis de bare holder deres nuværende markedsandel.

Ganske unikt for branchen er det også hvor fragmenteret den er.

Der er ingen markante ledende virksomheder. Nok er nogle bureauer mere kendte end andre – men ikke tilstande som eksempelvis inden for advokater og ejendomsmæglere, hvor 3-4 store virksomheder dominerer branchen og vælger hvilken retning, den skal trækkes i.

Skovmandsskjorter og kaffe på kanden

her er den sidste nye trend hos markedsfoeringsbureauerneSer du de danske bureauers hjemmesider står flere ting klart.
De markedsfører sig med ’kaffe på kanden’. På ”Om-siden” er der ofte fundet plads til en kontor-hund. De ledende medarbejdere har skovmandsskjorter på i deres profilbilleder.

Det er utænkeligt inden for brancher som førnævnte ejendomsmæglere, advokater og andre liberale erhverv.

Det gør dog ikke bureauerne mindre professionelle – det er blot en anden tilgang til markedet. Det virker beroligende og tiltrækkende på den store gruppe af små- og mellemstore virksomheder, der ofte er de marketing bureauers målgruppe, da store virksomheder klarer arbejdet internet i virksomheden med en ”CEO” ansat; Chief Marketing Officer.

 

Fordel for kunderne med mere konkurrence

For kunderne kan det være en fordel med det fragmenterede marked. Uden 3-4 ledende virksomheder trækker branchen i mange forskellige retninger og kan derfor også dække mange forskellige typer af behov.

Den intense konkurrence med mange især små marketing bureauer er også med til at sikre bedre produkter til lavere priser til kunderne. Reglen om udbud og efterspørgsel sikrer en god situation til kunden, når udbuddet er stort og måske endda større end efterspørgslen.

Branchen er også præget af en lav indgangsbarriere. Det er nemt at starte en virksomhed som konsulent og kun få kunder skal til for at du som ene mand har mulighed for at leve og herefter har mulighed for at skalere op.

saadan markedsfoerer du digIsær de digitale marketing bureauer har i de senere år haft vinden i ryggen. Discipliner som søgemaskineoptimering (efter engelske SEO; Search Engine Optimization), konverteringsoptimering, PPC-annoncering i søgemaskinerne og sociale medier med flere er kommet frem til overfladen og de målbare resultater tiltrækker flere og flere virksomheder. Tiden hvor halvdelen af marketing-budgettet er spildt, hvor du bare ikke ved hvilken halvdel der er tale om, er til dels ovre takket være de nye digitale marketing-metoder.

Umiddelbart ser det ud som om der er plads til en eller to større virksomheder, der kan agere ledere og vælge i hvilken retning branchen skal arbejde og hvilke produkter, der skal tilbydes.

Branchen har dog set sådan her ud i lang tid og intet er derfor givet – og måske vi om få år har en lignende situation med et potentielt endnu mere fragmenteret marked for marketing bureauer takket være de lave indgangsbarrierer.