For sent at sætte ind med Online Reputation Management, når skaden er sket

Hvad er ORM – og hvorfor kan det være forskellen på liv og død for din virksomhed?

ORM er den moderne forkortelse for online reputation management. En disciplin flere virksomheder især i de senere år i takt med shitstorms er blevet opmærksom på.

Online reputation management handler om at kontrollere hvad der bliver vist, når en person søger efter enten dig eller din virksomhed online. Du kan ikke kontrollere alt der bliver skrevet – men du har ved hjælp af midlet ”søgemaskineoptimering” mulighed for at arbejde positive og neutrale resultater, eventuelt de du selve jer, op i Googles søgemaskine.

På den måde undgår du at en ordre eller et spændende samarbejde bliver tabt fordi negative kundeanmeldelser og ærgerlige historier fra pressen er det første der bliver vist ved en søgning på dit navn.

Bør gøres præventivt

saadan kommer du videre fra shtistormenUdfordringen med ORM er bare, at det skal gøres præventivt og at mange virksomheder fortsat først hører om muligheden når de sidder i en shitstorms ”orkans øje”.

Med søgemaskineoptimering arbejder du på at gøre et eller flere resultater mere relevante i Googles øjne på en given søgning. Det sker ved bedre indhold og linkbuilding. Begge ting tager tid. Google vurderer hvordan brugerne tager imod et givent resultat med tiden og det arbejde du lægger i dag kan derfor vel tænkes først at give afkast med bedre placeringer om uger og måneder.

Sætter du først ind med online reputation management, når de negative historier er skrevet og udgivet i den landsdækkende presse vil du derfor i uger eller måneder mærke de konsekvenser omtalen vil medføre.

Forsikringer udbydes nu

I 2015 begyndte TopDanmark at udbyde en forsikring mod shitstorm. Det er dog ikke en forsikring i traditionel forstand hvor du får dækket det tab, du har. Tabet er for svært at opgøre med for mange variabler.

I stedet får du stillet ekspertbistand til rådighed, hvis din virksomhed efter en række i forsikringspolicen aftale kriterier står i en shitstorm. Ekspertbistanden kan hjælpe dig med at komme ud af den nu med skindet i behold samt sikre at din virksomhed efter måneder igen er i kontrol over eget omdømme online.

Internettet som platform gør det muligt for alle at skrive deres mening. Den ytringsfrihed vi altid har haft udstrækkes derved. Hvis du som virksomhed ikke tidligt tager kontrol over eget brand risikerer du, at andre får lov til at bestemme den historie der fortælles om virksomheden, produkterne og menneskerne hver gang der bliver lavet en søgning i Googles søgemaskine – og du mister derved kontrollen over, om den historie er positiv eller ej.

Online reputation management er – hvis du når at sætte ind i tide, det vil sige før skaden er sket og behovet opstået – med til at give dig netop den kontrol tilbage; at sætte dig i førersædet for egen virksomheds online synlighed.