Flere virksomheder ser lyset i eksterne afdelinger og faste samarbejder

Flere eksterne samarbejder

Der er mange forskellige dele af en virksomhed, og på et tidspunkt kan man ikke klare dem alle selv. Så må man gå fra at være sig selv til at være flere, men uanset hvor i ens virksomheds liv, man befinder sig, er der ting, man kan have hjælp til.

Store virksomheder kan ansætte hele IT-afdelinger, HR-personale, marketingafdelinger og meget mere, men en række virksomheder ser ideen i at lade eksterne håndtere forskellige ting. Nogle ting er mere oplagte end andre, men der er meget, der kan lægges eksternt.

Selvfølgelig er der også noget, der giver god mening at have internt. Et springende punkt for mange er omfanget af det arbejdsområde, man overvejer at outsource. Hvis man ikke gør brug af en bestemt ting på daglig basis, giver det måske ikke mening at have folk ansat dedikeret til det, uanset hvad der er tale om.

Fulfilment, full service og så videre

Man ser flere steder, at bureauer og andre B2B-virksomheder tilbyder noget, som har ordlyden af at være komplet. Fulfilment, full service og 360 grader dukker tit op, når man snakker om denne slags tjenester, hvor en ekstern virksomhed på sin vis overtager disse funktioner.

Distributionsvirksomheder tilbyder fulfilment, som i øvrigt tit staves forkert som ’fulfillment’ med to l’er i midten, som er den skræddersyede tjeneste. Her kan man tage hånd om alle de aspekter, der vedrører tryk, print, distribution og den slags.

Flere ejendomsfirmaer tilbyder full service, hvor de varetager alle de aspekter, der hører til at leje ejendomme ud. Det kunne eksempelvis være vedligehold eller håndtering af lejere.

Især på den digitale front og inden for marketing ser man 360-graders bureauer, som tager sig af hjemmeside, sociale medier, annoncering og alt i den retning.

Du sparer ansatte og får eksperter på samme tid

Eksterne eksperter

Den klare fordel ved eksempelvis at lade et bureau tage sig af marketing eller at lave en fulfilment-aftale med en trykkerivirksomhed er selvfølgelig, at man får erfarne folk på opgaven uden at skulle ansætte nogen til at klare jobbet.

Erfaring uden at ansætte nye er til tider en kombination, som er svær at opnå. Især hvis man ikke har nogen til at sidde dedikeret med eksempelvis kampagner på Facebook, så de eksisterende medarbejdere får ikke et kendskab til værktøjerne og erfaring i at bruge dem.

Det vil sandsynligvis være billigere at have en medarbejder in house til at klare opgaverne, men det kræver, at der er opgaver nok til at fylde vedkommendes timer ud.

Faste samarbejder giver også fordele

Hvis man ikke vil eller har behov for at have nogen tilknyttet fast, kan man som virksomhed med fordel lave et fast samarbejde. Det vil i mange tilfælde komme lidt af sig selv, men det er en god ide at formalisere det en lille smule.

En fast aftale, som måske endda er skrevet ned, kan være med til at sikre, at det er den samme medarbejder hos den eksterne partner, man kommunikerer med hver gang, så det er en, der kender din virksomhed.

Derudover er der selvfølgelig muligheden for at bygge en god relation med folkene i den eksterne virksomhed, og alle ved, at netværk er uvurderligt i disse dage.