Opdatering af din database

Er din database opdateret? Ordentlig databehandling kan spare penge

 

 

I dag er det de færreste, der kalder det med computere for edb – elektronisk databehandling. I bund og grund er det stadig det, computere gør, vi kan bare får nogle langt mere avancerede resultater ud af det end den gang, og derfor har vores sprog rykket sig.

Den gamle disciplin databehandling er dog stadig relevant for mange virksomheder, også selvom en del af det bliver automatiseret.

Med tjenester som Mailchimp kan man relativt simpelt holde styr på en mailliste. Det er sådan set en database over mennesker, der vil modtage e-mails fra en.

Det kan dog også være mere avancerede systemer, som nogle af de CRM-systemer, man bruger i flere brancher. Her kan der være en masse information om ens kunder til rådighed, og det er vigtigt, at de oplysninger er rigtige.

Det kan ende med bøder

Selvfølgelig skal man have sine oplysninger i orden, men hvad gør det, hvis der står nogen på listen, som ikke skulle have været der længere, eller hvis nogen er faldet ud?

Det kan potentielt ende med bøder, hvis du ikke har fået fjernet alle.

I Danmark har vi nemlig den såkaldte Robinsonliste, som egentlig hedder markedsføringsbeskyttelse. Når man står på den liste, må virksomheder ikke uopfordret sende markedsføring i fysisk form direkte til en, og man må heller ikke ringe uopfordret.

Derfor kan man let forestille sig, at en person i et CRM-system har frabedt sig markedsføringsmateriale, men er systemet ikke opdateret, risikerer virksomheden at sende materiale til vedkommende alligevel.

Gør man det, kan det i sidste ende koste bøder. Der har været flere sager i Danmark om virksomheder, der har sendt materiale til personer på Robinsonlisten, og som har fået bøder på op til flere hundredetusinde kroner i nogle tilfælde.

Lug ud i din database, inden du bruger den

Database oprydning

Der er også den irriterende ting, at hvis der er personer, der gerne vil modtage materiale fra dig, som du ikke har på listen, mister du muligvis omsætning på dem, fordi de ikke får de nyeste kampagner.

På den måde kan der altså være lagt skønne, spildte kræfter i at indsamle og opbygge et kundekartotek, som ikke kan bruges til noget, fordi det ikke er opdateret alle steder.

Heldigvis tilbyder flere trykkeri-, distributions- og fulfillment-virksomheder i dag databehandling som en del af deres ydelser.

Det indebærer ofte ting som datavask for at få renset ud i lister blandt andet i forhold til Robinsonlisten, og generelle optimeringer af data.

Vær opmærksom på persondata

Når det drejer sig om denne slags oplysninger, er det selvfølgelig vigtigt at gøre opmærksom på, at det er personfølsomme oplysninger, man har med at gøre – i hvert fald for det meste.

Det betyder også, at der er store krav til, hvordan man skal håndtere disse oplysninger. Der er mere og mere fokus på, hvilke informationer virksomheder og organisationer ligger inde med omkring forskellige folk, og hvordan det data bliver håndteret.

Derfor skal både virksomheden selv, men også eventuelle virksomheder, man måtte arbejde sammen med og som får adgang til det data, være sikre på, at al lovgivning bliver overholdt.