Derfor skal du investere i direct mail

direct-mail-mailbox

I en tid hvor digitaliseringen for alvor er trumfet igennem, og e-mails og sociale medier er blevet hverdag for størstedelen af den danske befolkning, kan man godt stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt det fysiske brev for længst er dødt hen og blevet til en middelalderlig kommunikationsløsning.

Men netop i en tid, hvor digitaliseringen fylder så meget, er vi danskere efterhånden også ved at være trætte af de uendelige mange e-mails, som vi hver dag modtager fra virksomheder, der forsøger at sælge deres produkter og brande sig selv.

Et fysisk brev er derfor et frisk pust i en ellers digitaliseret hverdag, som bringer minder frem hos modtageren. Derfor kan det være, at du bør overveje at benytte direct mail som markedsføringsmetode i stedet for eller i samspil med din e-mail marketing.

Derfor er direct mail effektivt

Fordi det fysiske brev netop giver denne følelsesmæssige effekt hos modtageren, kan man argumentere for, at direct mail er mere effektivt end e-mail nyhedsbreve – og giver derfor også bedre resultater.

Det er dog ikke den eneste grund til at direct mail er effektivt. Helt overordnet set kan man sige, at direct mail er mere effektivt end e-mail nyhedsbreve, fordi:

  • Direct Mail ikke kræver en aktiv accept fra modtageren
  • Direct Mail skiller sig ud fra alle de andre, der stadig sender e-mails
  • Direct Mail vækker nysgerrigheden og bliver derfor oftere læst
  • Direct Mail fortæller en historie – hvis den er lavet rigtigt
  • Direct Mail bliver hos modtageren længere, inden det ryger i skraldespanden
  • Direct Mail bliver oftere læst.

Fordi vi danskere ikke tit modtager fysiske breve, kan vi netop være mere tilbøjelige til at åbne dem og læse dem i modsætning til alle de e-mails, som vi modtager dagligt, der ofte siger det samme.

En undersøgelse viser også, at kun 5 % af dine kunder kan huske indholdet i dine nyhedsbreve, mens hele 32 % vil kunne huske indholdet i din direct mail. Direct mail er derfor mere effektivt end e-mail markedsføring, særligt hvis du markedsfører til B2C, fordi det vækker nysgerrigheden og har en følelsesmæssig effekt hos forbrugeren.

Direct-mail

Direct mail er en god økonomisk investering

Selvom direct mail er en dyrere løsning end e-mail marketing, fordi du både skal lave materialet og have det segmenteret, kuverteret og adresseret til den rette modtager, er det sltså mere effektivt end e-mails, og derfor er direct mail i sidste ende en god økonomisk investering.

Dette kræver dog, at du formår at lave en effektiv direct mail, der:

  • Har en god grafisk udformning, der vækker interessen og nysgerrigheden
  • Er personliggjort
  • Bruger data som navn, adresse og anden information på en smart og korrekt måde
  • Er tekstmæssig forståelig, letlæselig og personlig

For at din direct mail skal virke og give dig resultater, som gør investeringen værd, kræver det altså at du bruger data om din modtager, og at du viser, at du kender din modtager og vekommendes behov. I stedet for at gøre ligesom mange virksomheder gør, og fortælle, hvor dygtig og god din virksomhed er, skal du i højere grad forsøge at løse et problem for din modtager eller opfylde et slags behov eller ønske.

Hvis du gerne vil have succes med din kampagne, skal din direct mail være præcis, personlig, relevant og flot grafisk udformet. Hvis du gør det, vil din direct mail blive en god investering, der formentlig vil give dig flere kunder.