Cosmeceuticals er potentielt en ny marketingbølge i Danmark

Cosmeceuticals

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi i Danmark er glade for at tage især amerikanske tendenser til os. En af de tendenser kan meget vel blive begrebet ’cosmeceuticals’, som nogle steder på dansk er blevet oversat til derma-kosmetik.

Den danske oversættelse peget primært på hudpleje, mens det engelske begreb er mere bredt dækkende, men i store træk dækker det altså over det samme – og det kan være det nye inden for markedsføring af plejeprodukter.

Begrebet følger den megatrend, som går på, at den vestlige verden i højere og højere grad fokuserer på sundhed og styrkelse af kroppen og selvet.

Smuk er ikke længere nok – sund er det nye

Hvad der egentlig er målet, når man går i fitness og smører cremer på sin krop, kan godt være lidt mudret, fordi der er flere mål. Man vil gerne fremstå sund, men ad den vej vil man også gerne fremstå smuk, fordi det sunde er det smukke i manges øjne.

Derfor har det været en nødvendighed for mange plejeprodukter og producenter af plejeprodukter at forstå denne omvej gennem det sunde.

Det er denne tendens, man begynder at se i markedsføringen af eksempelvis hudpleje, fordi det ikke er nok bare at være effektiv længere.

Beauté Pacifique er et af de mærker, som er begyndt at tage begrebet til sig i en sådan grad, at det også står på forhandlernes hjemmesider. Beauté Pacifique skriver det sågar også på deres egen hjemmeside.

Fokus på sundhed og krop kan være guldgrube

Cosmeceuticals sundhed

At der er penge at hente i skønhed og sundhed er vist ikke længere nogen hemmelighed. Det har længe været en solid forretning, hvis man har kunnet tilbyde gode produkter. Skønhed har så godt som til alle tider været vigtigt for os mennesker.

Det moderne fokus på mennesket og kroppen har kun accelereret den potentielle kundemængde, der findes inden for skønheds- og plejeområdet.

Selvom markedet ændrer sig, ser det ikke ud til, at markedet sætter farten ned.

Formår producenter at omstille sig til det marked, der findes i den givne periode, er der mange penge at hente, fordi vi mennesker er så optagede af skønhed og udseende. Helt på biologisk plan betyder udseende noget, og derfor er der sandsynligvis altid noget at tage fat i på skønhedsområdet.

Er bølgen skyllet ind allerede?

Man vil kunne argumentere for, at denne type markedsføring allerede er skyllet ind over Danmark og fylder en del, og man vil ikke være helt ved siden af.

Mange reklamer for shampoo, creme og lignende siger allerede noget om, at produktet er godt for det ene eller det andet.

Hvor der kan være en forskel, er hovedvægten af markedsføringens budskab. Endnu er fokus på skønhedsdelen, som bliver underbygget eller sandsynliggjort af gavnlige virkninger for kroppen, men det kan ændres.

Slår begrebet for alvor igennem i Danmark, kan vi se disse budskaber blive vendt på hovedet, således der bliver slået på sund hud, stærkt hår og den slags, som har den følgevirkning, at man opnår flottere hud og hår.