Artiklen indeholder reklamelinks
Har man en blog, og kan man skabe indhold, som følgerne gerne vil have, kan man drive det vidt. Det er set flere gange, og et af de måske bedste eksempler er skønhedsbloggen Pudderdåserne, der har lavet sine egne cremer.
Det hele startede som en blog for Helene Randløv Hansson og Katja Molkjær, som i løbet af dens levetid har fået mange tusind følgere. Det har den sådan set stadig, for bloggen kører sideløbende med det nye eventyr for de to, hvor de selv laver produkter.
De har nemlig lavet deres egen serie af produkter, som de kalder Pudderdåserne.dk Musthave. Det startede med 5 produkter, men siden da er der kommer 2 yderligere til.
Selvom de ikke selv kokkerer cremer i egne gryder, så er det deres ideer til ingredienser, og det er selvfølgelig deres blogs navn, der står på produkterne.
For Helene og Katja bag Pudderdåserne har deres blog båret dem videre til at stå på mål for deres egne produkter. Det er ikke det eneste tilfælde, hvor en blog, en YouTube-kanal eller en Instagram-konto har betydet noget større.
YouTuberen Albert Dyrlund har drevet sin popularitet så vidt, at han har fået sin egen film, som hedder ’Team Albert’. Ud over godt 170.000 følgere på YouTube har Albert Dyrlund også over 200.000 følgere på Instagram, og den skare af følgere, vil filmskaberne naturligt nok gerne have i biografen.
En anden der har taget et skridt ud af at være influent, som influencer hedder på dansk, er Rasmus Kolbe. Måske kender du ham bedre som Lakserytteren, der er hans alias på diverse medier.
Rasmus Kolbe har sammen med et par andre stiftet virksomheden Hippo, som er et ’influencer agency’, som de selv siger, der varetager influenternes interesser, giver dem træning og den slags.
For nogle er det ikke nødvendigt at bevæge sig ud over sin blog eller sin YouTube-kanal for at tjene penge. Og nogle gange er det mange penge, der er tale om. Influenter og influencer marketing vokser og bliver mere og mere udbredt.
Der er en direkte vej med mindre modstand, når et budskab kommer fra en, man følger, end når det kommer fra en virksomhed, som annoncerer på mange andre måder. Det er selvfølgelig et trækplaster for flere virksomheder.
Her kan der ligge mange penge for en dygtig influent på Instagram, Snapchat, eller en af de mange andre kanaler, man kan bruge. Specifikt på blog-niveau har vi også set eksempler på, at en blog eller et blognetværk er blevet solgt for mange penge.
Macha Vang solgte sin virksomhed, Blogly, for et større beløb – faktisk til det blognetværk, hun i sin tid brød ud fra.
Den nye tendens inden for marketing i samarbejde med disse influenter er, at man bruger såkaldte mikroinfluenter. Det er dem, som har en mindre mængde følgere, end de helt store, men som stadig er villige til at bruge deres kanaler som platform for markedsføring for andre.
Det er mange gange ’hobby-YouTubere’ eller tilsvarende på andre kanaler. Folk for hvem det ikke er en levevej, men snarere en hobby som man kan få noget ud af.
Fordelen ved dem er endnu højere troværdighed, og deres følgere er typisk også mere dedikerede, men til gengæld er der så væsentligt færre følgere at ramme. Alligevel er det en spændende tendens.