PostNord er en virksomhed, der i høj grad er under pres. De faldende brevmængder tvinger virksomheden til at tænke i nye baner og finde nye måder at tjene penge på. I stedet for at fokusere på brevpost, er fokus nu flyttet til at PostNord skal være en konkurrencedygtig spiller i kampen om at levere pakker.
Den faldende brevmængde er et resultat af digitaliseringen. Folk sender færre breve, da det er hurtigere og billigere at sende en e-mail. Det offentlige har også besluttet at sende post ud via e-boks, hvilket i særlig høj grad er med til at påvirke de faldende brevmængder. Det er altså ikke længere rentabelt for PostNord at køre ud med enkelte breve.
De faldende brevmængder er ikke kun noget PostNord oplever. Danskerne oplever også, at der går længere imellem de modtager breve. Derfor vækker det også langt større opsigt, når danskerne modtager et brev – for det er blevet en sjælden ting.
Når danskerne modtager breve er det ofte reklame materiale – eller det, der også hedder direct mail. Da det nærmest er blevet unormalt at modtage breve, vil det også skabe større opmærksomhed, da modtageren vil være nysgerrig efter at se, hvad det er.
Selvom direct mail skaber ekstra opmærksomhed fra modtagerens side, er det en stor omkostning for virksomhederne. Virksomhederne kan dog sende hvert brev til en billigere pris end privatpersoner kan. I stedet for at betale 8 kr. pr. brev, slipper virksomhederne med helt ned til 3,65 kr. pr. brev. Men for at opnå denne rabat skal virksomhederne også sende store mængder – ja faktisk mere end 500.000 breve, for at opnå den billigste pris.
Det er ikke kun portoen, der er en omkostning for virksomhederne. De skal også betale for tryk og kuvertering af direct mail, hvis det ikke er noget, som de selv står for – og med de store mængder breve, kan det ikke betale sig at gøre manuelt.
De stigende portopriser er med til at sætte spørgsmålstegn ved, om direct mail overhovedet kan betale sig mere. Det vil også være forskelligt fra branche til branche, samt hvem målgruppen er, og hvad man vil sælge.
Direct mail har den fordel, at det kan sendes ud til personer, der er i virksomhedens kundedatabase. Det vil altid være lettere at genvinde tidligere kunder, end det vil være at skaffe nye. Når der sendes til personer fra kundedatabasen, har virksomheden også mulighed for at udsende direct mail på baggrund af et køb, som kunden har foretaget. Det betyder, at der kan sendes direct mail til en tidligere kunde, som har vist interesse for en produktkategori eller lignende. Derudover kan direct mail også sendes med modtagerens navn på brevet.
Direct mail kan altså ses som en måde at kommunikere med sin målgruppe på. I dag er det også blevet en måde at skille sig ud på, da danskernes mailindbakker ofte flyder over i nyhedsmails fra flere forskellige virksomheder. Ved at sende et ’personligt’ brev til modtagerne vil de også være langt mere nysgerrige efter at se, hvad det indeholder.