Fra idé til tryk – 5 trin på vejen til en god direct mail kampagne

 

 

Selvom der er kommet mange nye metoder til, når det kommer til markedsføring – og især på de online platforme – holder direct mail kampagner stadig. Udsendelsen af direct mail fra idé til tryk foregår over 5 trin: Idé, udvikling, databehandling af adresser, kuvertering og forsendelse. I denne artikel gennem vi trinene.

1: Få den gode idé til en kampagne

Der er ingen tvivl om, at de kampagner, der klarer sig bedst, er dem, der er kreative, og som formår at tiltrække sig modtagerens opmærksomhed. Alt for mange direct mail kampagner bliver sendt ud uden den rette kreative energi og ender dermed i skraldespanden hos en alt for stor del af modtagerne.

Ud over kreativiteten, skal du også have styr på indholdet til kampagnen. Hvorfor vil I sende en kampagne ud nu? Har I et godt tilbud, en god kampagne eller skal I reklamere for et arrangement? Det er vigtigt at være 100 % sikkert på sit budskab, før det bliver sendt ud til modtagerne – man har nemlig kun ét forsøg her!

 2: Udvikling af en god kampagne

fra-ide-til-tryk-udviklingNår I har styr på, hvilket budskab, I skal have fremhævet jeres kampagne, er det tid til for alvor at få udformet idéen. Måske har I lavet nogle mock-ups under idéudviklingen, som I kan gå ud fra. Brug dem, hvis I har nogle, eller lav dem. Det er her det gælder om at få de gode idéer ned i kampagnen.

Hvis I gerne vil skille jer ud, er det en god idé at vælge papir af høj kvalitet. Overvej også om I kan gøre andet for at skille jer ud. Skal jeres kampagne være kuverteret? I så fald kan I overveje at bruge indstik – det kunne være en rabatkupon, pastiller eller små vareprøver, der kan blive sendt med.

Når der er et indstik i kuvertering eller folderen, øger det chancen for, at jeres modtagere rent faktisk åbner den og måske også læser i den. Det kan derfor være en god investering at gøre den slags ekstra ud af en kampagne. Simpelthen for at øge konverteringsraten betydeligt.

3: Databehandling af adresser

Det er rigtig vigtigt at udføre databehandling af adresserne til kampagnen. Hver dag kører postmænd forgæves efter adresser, der ikke eksisterer, eller afleverer det samme brev til den samme adresse flere gange. Det er ikke blot dumt og til irritation for postvæsenet – det er også ekstra omkostninger for miljøet og i regnskabet.

Databehandling kan udføres ved hjælp af et professionelt program eller en virksomhed, der tilbyder denne service. Nogle trykkerier, der trykker direct mail kampagner, tilbyder også at sørge for god og professionel adressevask. Ved adressevasken fjernes forkerte og mangelfulde adresser fra det datasæt, man har til rådighed. Det kan især være nødvendigt, hvis man samler to lister.

4: Kuvertering og adressering

kuverteringNår kampagnen er klar til tryk, og der er foretaget databehandling af adresserne i systemet, er det på tide at trykke kampagnen. På full-service trykkerier findes der maskiner til at klare både print, efterbehandling af det trykte, kuvertering og adressering i én arbejdsgang.

Det gør hele processen betydeligt mere effektiv end ved manuel pakning og print. Med de smarte maskiner, der findes på trykkerierne, sørges der for korrekt koordinering mellem print, kuvertering og adressering, hvilket også gør det muligt at segmentere sine forsendelser for en endnu mere effektiv direct mail kampagne.

5: Forsendelse af kampagnen

Ved større forsendelser er det muligt at lave aftaler om rabat med Post Nord. Det afhænger af virksomhedens størrelse og antallet af forsendelser, hvor meget man kan spare, men der vil som regel være lidt af hente ved at tage kontakt og forhøre sig.

Et trykkeri, der tilbyder at håndtere direct mail kampagner, vil som hovedregel også selv aflevere forsendelsen til PostNord. Det bliver altså en nem affære, når man bruger en professionel partner.